torsdag 29 mars 2012

Hemkokt vinbärsaft med vanilj och kanel

Imorse kokade jag en burk vinbärsgelé och nu ikväll blev jag sugen på att koka ihop ett par flaskor saft. Sagt och gjort!
Cirka tjugo minuter framför spisen tog det, sedan hade jag två flaskor med somrig vinbärssaft framför mig. Om någon timma, när de har svalnat lite, så ska vi avnjuta varsitt glas tillsammans med en bulle eller två.
Nu är frysen snart tom på bär så det är tur att sommaren är i antågande. Nere i mammas och pappas trädgård finns det massvis av buskar och träd som behöver plockas av. Vår frys ska nog vara full igen till hösten.

Här kommer receptet för er som blev sugna på att koka lite saft.


Vinbärssaft med vanilj och kanel 
2 flaskor


ca 2 liter röda vinbär
4-5dl vatten
1 vaniljstång
1 kanelstång
5-6dl socker

Lägg vinbären och vattnet i en stor kastrull. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och tillsätt dem i kastrullen tillsammans med själva vaniljstången och kanelstången.
Koka upp och låt sjuda ca 10 minuter.

Häll bären i en saftsil. Om du har tålamod så låter du saften självrinna, men om du (som jag) tycker att det ska gå fort så kan du hjälpa till genom att försiktigt pressa bären mot dukens kanter med hjälp av en slev.

Skölj av kastrullen och häll saften i den tillsammans med sockret. låt koka i ett par minuter och häll sedan över saften i ett par rengjorda och värmda flaskor. Låt svalna.
Förvara i kylskåp.






Häll gärna saften i vackra flaskor så blir det trevligare att servera.
Alexandra Lindgren

1 kommentar:

Walle sa...

Å det låter som en god saft! Det måste jag också prova!

Var den god också??