lördag 29 september 2012

Att unna sig

Alltså jag har svårt att tillåta mig att äta sötsaker och onyttiga saker. Förr hade jag inte det, men efter den här sommaren är det svårt. Nu tänker jag på hur långt jag har gått/joggat i veckan, hur många kalorier saker och ting innehåller och hur svårt det är att göra av med kalorierna igen.

Det här är både bra och dåligt. Bra eftersom onyttiga saker aldrig är bra för kroppen.
Dåligt för att jag inte tillåter mig att njuta fullt ut av livet.
Saker har en förmåga att gå lite till överdrift när det gäller mig.

Jag bad därför Anton att hämta en liten liten skål med ostbågar till mig. Fantastiskt att han respekterar detta och inte kommer med en för stor skål.

Det här, tillsammans med Anton, kattslingarna och körslaget blir en bra lördagskväll. Jodå!

1 kommentar:

Andreas sa...

Jag har en lösning. Snacks som många gillar innehåller ämnen som vår kropp uppskattar eftersom det tidigare i evolutionen var brist på just dessa ämnen. Socker och fett till exempel. I dagens samhälle råder det dock (verkligen) ingen brist på detta, och det är istället lätt att överäta och bli en tjockadoodie.

Dock, om du vänjer dig av med dessa söt- och fetsaker märker du ju direkt att du mår bättre (det har du säkert redan märkt), och det i sig fungerar som ett belöningssystem för din kropp (om än på ett något mer intellektuellt och något mindre primitivt plan). Om du ställer in din kropp på att äta grönsaker som snacks istället för cheese bogers, är det egentligen bara en fråga om tid innan du börjar längta efter det istället. För faktiskt, morotsstavar doppade i olivolja med lite balsamico eller en skvätt tamarisoja är godare än chips. Om du frågar mig.

Ostbågar tycker jag är goda i ungefär tio sekunder. Därefter blir det mer som ett mekaniskt ätande, där smaken liksom inte känns, och jag istället känner en viss skam över att jag stoppar i mig dessa relativt smaklösa men väldigt onyttiga saker. Alltså i bjärt kontrast till de syrliga balsamicodoppade morotsstängerna.

Lycka till från matcoachen, aka din bror