tisdag 11 september 2012

O'boyfyllda chokladbollar med nötkrisp

Jag är ingen kaffedrickande tjej och därför kan jag tycka att chokladbollar som innehåller mycket kakao och kaffe blir lite för starka för mig.
Därför kom jag då på den briljanta idén att ha O'boy i bollarna istället för just det, kaffe och en massa kakao.
Sedan ville jag bortgå från det traditionella receptet ännu mer genom att rulla mina bollar i malda nötter istället för pärlsocker eller kokos. Det var första gången jag gjorde det, men absolut inte sista.




O'boyfyllda chokladbollar med nötkrisp
150g smör
5dl havregryn
1,5dl strösocker
1dl mjölk
1msk kakao
3msk O'boy

mandlar
hasselnötter

Gör så här:
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt mjölken och rör ihop till en jämn smet.
Mal mandel och hasselnötter i en bunke med hjälp av en matberedare eller mixer. (ett varningens ord bara, om ni använder stavmixer är risken stor att hela köket blir fullt av nötter. Mitt blev det!)
Forma smeten till små bollar och rulla dem i nötkrispet.
Låt stelna något i kylskåp.

Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: