söndag 5 augusti 2012

Vinbärssaft med vanilj

Igår fick jag ett ryck och ställde mig vi spisen för att koka saft.
När vi var nere i Ödeshög hjälptes mamma och jag åt att plocka av vinbärsbusken. Tänk om man hade en egen buske i en egen trädgård, vad mycket man skulle kunna skapa då!

Nu gäller det att ta reda på sommarens sist dagar innan hösten kommer (jag tror inte att det är långt kvar!). koka saft så att ni har när solens strålar skiner igenom molnen.

Gott även en regnig dag

Vinbärssaft med vanilj
ca 1,5 liter

2 liter röda vinbär
8dl vatten
6dl socker
1krm natriumbensoat
½-1tsk vaniljpulver (inte -socker, det är alldeles för onyttigt! :p)

Skölj av bären och häll ner dem i en stor kastrull tillsammans med vattnet. Du behöver inte rensa bort stjälkar.
Koka upp och låt sjuda ca 10 minuter.
Mosa bären mot kastrullens kanter och häll över allt i en saftsil. Låt rinna ca 30 minuter.
Häll saften i den ursköljda kastrullen och tillsätt sockret. Låt lösas upp och skumma av.
Blanda ut vaniljpulvret och natriumbensoaten i lite av saften, blanda väl.
Häll upp på varma och rengjorda flaskor.

sjudande vinbär

saften silas

Nu ska jag avnjuta min sista semesterdag genom att bara vila.
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: