tisdag 13 november 2012

Hemgjort pippigodis

På hösten och vintern kan man se massvis av små fåglar som är på jakt efter mat. Hur mysigt är det inte att sitta vid sitt köksfönster och titta ut på pippisarna som äter vid fågelbordet?
Extra mysigt blir det om man har tillverkat maten själv!

Nu har inte vi några barn, men jag kan tänka mig att det är ett roligt pyssel att göra tillsammans. lagom
kladdigt och tidskrävande.

Hemgjort pippigodis
ca 2dl fågelfrö
4-5msk vatten
ca 3tsk gelatinpulver
bakformar av något slag (jag använde pepparkaksformar)
snören

Smält gelatinpulvret tillsammans med vattnet i en kastrull. Ta bort från spisen och blanda ner fågelfröna.
Fyll en bakform till hälften och lägg dit snöret. Fyll sedan i resten.
Låt formarna svalna på bakplåtspapper och vänd dem då och då så de torkar ordentligt.
Häng ut det torkade pippigodiset på trädgrenar nära ett fönster och sätt dig att vänta på de små fåglarna.









Nu är det tyvärr så att grenarna sitter så högt upp i det träd vi har på gården att jag inte når upp till dem. Istället får jag ta med mig mina pippigodisar ner till Ödeshög nästa gång vi åker ner.
Mozart satte sig iallafall vid köksfönstret och han behövde inte vänta länge innan sidensvansarna dök upp.

Jag kan tänka mig att om man byter ut gelatinet mot exempelvis lite honung och fågelfröna mot krossad kattmat/hundmat så kan man nog ge dessa godsaker till våra fyrbenta små vänner.
Eller varför inte krossade nötter och servera oss människor?
Alexandra Lindgren

1 kommentar:

Andreas sa...

Gud vad du trixar. Blivit värsta trixarn. Trixie dudie