måndag 4 mars 2013

Krusbärsmarmelad

I somras var jag nere i mina föräldrars trädgård i Ödeshög, Östergötland.
Den är full av blommor, frukter och bär och det är alltid lika härligt att vara där. Alla dofter, det mjuka gräset, fågelkvittret och lugnet.
Möjligheten att gå ut när man vill, plocka åt sig en knippe vinbär att smaska på eller bara vara. Otroligt mycket trevligare att vara där än att sitta instängd i vår lägenhet.
En vacker dag har vi vår egen trädgård, men tills dess får jag leva på godsakernas från mammas gård i vår frys.

Förra torsdagen passade jag på att koka lite marmelad av gröna och röda krusbär.
Fantastiskt gott tillsammans med hembakade kex. Eller kanske med rostat bröd och ost?


krusbärsmarmelad
Du behöver:

350g krusbär
200g syltsocker
2msk vatten
1 kryddmått vaniljpulver

Gör så här:

Skölj och snoppa krusbären och lägg ner dem i en stor gryta tillsammans med vattnet.. Koka i ca 1 minut och mosa sedan bären med en stavmixer eller en potatisstöt. Tillsätt sockret och vaniljpulvret och låt koka kraftigt i 7-8 minuter. Låt svalna och häll sedan upp i en varm och väl rengjord burk.



krusbär
närbild krusbär

 Alexandra Lindgren

1 kommentar:

VisitCarolina sa...

Hejsan hej!
Vilken fin blogg du har. :) Jag har kikat runt här lite och fann mycket härliga tips och idéer på pyssel och recept.
Men ditt krusbärsmarmelad recept lät ju spännande! Har aldrig smakat det. Borde försöka hitta krusbär någonstans och prova ditt recept. :)

Tack för det fina orden du skrev på min blogg. Dom värmde.:)

Ha det så bra!
/Carolina. :)