tisdag 12 juni 2012

Syrénglass

En riktig höjdare på försommaren är syrénglass. Smakar lite som blomman luktar, somrigt och ljuvligt.
Om någon vecka har blomman blommat över så det är dags att "skörda" medan det finns kvar.
Jag norpade några klasar av grannens träd, men syréner brukar finnas i var och varannan trädgård så det är inte så svårt att få tag i. Om man är en riktigt trevlig person kan man alltid ringa på hos grannen och bjuda på en glassbit som tack för "lånet" av blomman.
nu tillhör inte jag den skaran av personer, men det kanske ni gör? :)

Syrénglass

1dl socker
2 ägg
2½dl mjölk
1½-2dl ovispad grädde
ca 1dl syrénblommor

Skölj syrénblommorna och rensa bort allt grönt, det ska bara vara blommorna kvar.
Vispa ihop ägg och socker och häll ner det, tillsammans med mjölken och blommorna, i en kastrull.
Låt sjuda tills det tjocknar.
Sila bort blommorna och tillsätt grädden. Häll över i en burk och frys in.
Servera gärna med färska jordgubbar, det var en riktigt lyckad kombination.


vackra försommarblomma

köket doftar ljuvligt!


fantastisk syn



Jag funderar på om jag hinner koka lite syrénsaft när jag är igång, men jag tror inte att jag hinner det innan syrénen har blommat över tyvärr. Tur att det kommer fler somrar :)
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: