onsdag 9 juli 2008

Helgen i Dalarna

Hur gör folk för att komma på andra tankar?
Folk som har barn t ex, hur gör dem för att alltid vara glada och trevliga inför barnen? Hur gör dem för att aldrig bryta ihop inför dem? Hur?
Just nu sitter jag vid datorn i min ensamhet och tänker. Jag avskyr att jag är en sådan tänkare, allt skulle bli så mycket enklare om man bara tog dagen som den kommer. Jag kan sitta och oroa mig över idiotiska saker som "hur vet man vart man ska gå när man kommer in på hälsocentralen och är typ 80 år? vart ska man ta vägen?". Vilken normal (snart) 20-åring tänker i dem banorna? Självklart går man till receptionen om man är osäker på var man ska gå! Åh, jag MÅSTE sluta tänka!

I fredags åkte vi, som bekant, till dalarna. Vi kom fram på eftermiddagen någon gång och började med att hämta vatten på Ica. Vi passade på att handla lite också, inte mycket alls. Summan gick på över 800 kronor, allt är tydligen superdyrt på lillIca i Furudal!

Stugan såg ut som vanligt, samma läskiga färger på väggarna. Istället för de läskiga fladdermössen som brukade vara där finns nu tusentals duvor uppe på "loftet". De väckte oss genom att låta på deras vis (kurr kurr) varje morgon. De var inte precis tysta om man säger så!
En av björkarna vid parkeringen hade fallit av blåst. På mitten hade det gått av och låg på marken. Som tur var hade både taket och fönstren klarat sig. Jag och Mattias ansåg att man behöver en motorsåg för att få bort det (såvida man inte vill ägna hela semestern åt att hugga träd), så vi lät det ligga där. Inne på dasset var ett gigantiskt geting bo som vi sprutade med Radar och sedan hade ner med en stor pinne.

Inne i skafferiet hittade vi en flaska (mindre gott) vitt vin. Det drack vi på kvällen och hade det mysigt.
På lördagen åkte vi till mora och kikade. Inne på en mycket trång leksaksaffär köpte vi en pusselmatta och ett pussel på 1000 bitar. Efter några timmars spatserande i Mora hittade vi en tatuerare vi var tvungna att besöka. Där köpte jag ett nytt smycke till min navel och Mattias tittade på skisser till en framtida tatuering på ryggen. Han var osäker på om han ville ha den på ryggen eller armen, men jag sa att det var bättre att ha den på ryggen. I hans arbete växer musklerna ganska ordentligt och det är ju inte så roligt om tatueringen skulle bli förstörd på grund av det!

När vi blev hungriga hittade vi en mysig restaurang där vi åt tre-rätters. eller, han åt tre-rätters, jag åt 2½. Som vanligt blir jag alldeles för mätt för att orka efterrätten, men servitören gav oss två skedar till Mattias efterrätt så jag smakade lite :)
För att inte behöva åka samma väg hem ställde vi in "Tommy" ( vår GPS, TomTom)på en alternativ väg. det blev vägen via Rättvik, något längre, men nu fick han ju se den staden också :)

På kvällen ritade jag av Tatueringsskissen på ett annat papper för att förstora den. det var inte det lättaste precis, jag är ju ingen konstnär!
Vi letade efter en lämplig penna som kunde få över ritningen till Mattias rygg, men när vi inte hittade någon fick vattenfärg och en stor pensel duga. Avtrycket blev så klart kladdigt, men man såg på ett ungefär hur det skulle se ut!

Väl tillbaka i Arvet började vi pussla, det höll vi på med hela kvällen. Eftersom det inte finns någon TV fick vi lyssna på radio. På p3 var det någon konstig "p3 dance" med snurrig musik och det ville vi inte lyssna på. Det fick bli band, Vikingarna. Nu kan jag varenda låt på hela bandet, mycket gemytligt ;)

Söndag: Vi åker till Helvetesfallet och till Storstupet. Helvetesfallet var lika läskigt som vanligt, även om jag kommer ihåg det som något högre och mer skrämmande. Vägen ner dit var rena djungeln, speciellt om man hade ett par nya skinande vita skor på sig!
Det fanns en liten bäck där man kunde dricka vattnet som rann däri, smakade precis som att suga på en isbit. Trevligt!
Storstupet var inte lika mysigt, bara en gammal dammlucka. Bron vågade vi INTE gå över, den var alldeles för hög!
Vi åkte vidare till en fäbodvall där det gick kossor helt fritt, men det blev tröttsamt så vi åkte vidare på en liten grusväg mot Skattungbyn. Där fikade vi på det supermysiga fiket, sedan åkte vi hem.
Pusslade och grejade. Till middag gjorde vi grillspett som vi grillade på den medhavda engångsgrillen. Till det blev det potatissallad och rödvin. Det var jättemysigt! :)


Måndag: Vi packade våra saker och begav oss hemåt igen. Det var en fantastisk helg som gav oss många minnen. det var underbart att det inte fanns någon TV, då kunde vi ägna oss åt varandra och bara varandra.
Om ni vill se bilder av vår helg i Dalarna så kan ni göra det på min bilddagbok.


Idag har jag bara tagit det lugnt. Mattias är iväg med sina jobbarkompisar på något festliknande! De skulle ut på havet i en båt och dricka öl. Sedan skulle de eventuellt ut på kvällen, men Mattias visste inte om han var så sugen på det. Om inte så ska jag hämta honom i Delsbo (3 mil bort för er som inte vet!) ikväll/inatt. Innan det ska jag hinna scrappa lite. Jag köpte tidningen "Scrapbooking m.m." idag så nu har jag fått massor av inspiration! :)

CISSI OCH JENNY!!!
vad vill ni ha när ni fyller?


Ha det så bra alla där ute!
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: