måndag 26 mars 2012

O'boybullar

Igår eftermiddag satte jag igång med ett bullbak. Det var så längesedan sist så jag tyckte att det var dags. Man vill ju att det alltid ska finnas hembakade bullar i frysen, redo att tinas upp och ätas tillsammans med ett glas kall mjölk.
Den här gången testade jag något jag aldrig tidigare provat, O'boybullar. Pappa gav mig förslaget att, istället för kanel eller vanilj, fylla bullarna med o'boypulver.
Hur resultatet blev?
Himmelskt. Alltså supergott, det här receptet måste ni prova.

O'boybullar
ca 40-50 st

100g smör
5dl mjölk
50g jäst (jag använde torrjäst)
1dl vit baksirap eller strösocker
1tsk salt
1 ägg
ca 15dl vetemjöl

Fyllning
200g mjukt smör
strösocker efter behag
O'boypulver efter behag

Pensling:
1 ägg
1 skvätt mjölk
pärlsocker

1. Smält smöret och häll i mjölken.
2. Smula ned jästen i en bunke/assistent och häll över degvätskan.
3. Tillsätt socker, ägg, salt och tillsist mjöl. Spara 2-3dl till utbakningen.
4. Låt jäsa under bakduk ca 60 minuter.
5. Dela degen i två delar och arbeta ut den på mjölat bakbord. Kavla ut varje del till ca 30x30cm.
6. Bred smöret över plattorna och strö över socker och o'boypulver. Vik plattorna dubbelt och skär dem i ca 1cm breda remsor.
7. Tvinna ihop remsorna och lägg dem i formar på en plåt och låt jäsa i ca 20 minuter.
8. pensla bullarna med det bandade ägget och mjölken. strö över pärlsocker.
9. grädda i mitten av ugnen i 225 grader, ca 12 minuter.
10. Låt svalna på galler.
11. Avnjut med ett glas kall mjölk

Nybakade bullar

Mozart kvalitetssäkrar

Barnsligt gott!
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: