fredag 23 mars 2012

Tentan avklarad?

Strax innan 08.00 gick jag in i salen och satte mig vid ett bord som stod mot väggen. Skönt att ha en vägg bredvid så det inte blir så många störningsmoment när folk springer omkring. Det visade sig ganska snart att jag valde helt fel plats!

Bakom mig satt en kvinna som hostade, nös och snörvlade. Hennes andning var, som hos en kraftigt överviktig person som har rökt hela sitt liv, väldigt ansträngd. 
Folk tuggade på nötter (fast det lät mer som hårda stenar), prasslade med sina papper och tentavakten småskrattade åt det som hände på hennes dator.
Värst var nog ändå kaffet.
Vid nästan varje bord fanns en liten termos utplacerad och flera gånger, under den fem timmar långa tentamenstiden, hällde folket upp sitt pulverkaffe i sina färgglada små muggar.
Jag tappade koncentrationen för jag kunde inte sluta tänka på Sunes sommar då Rudolf blir galet kaffesugen och måste springa och köpa i kiosken. Väl där finns ingen personal så han häller upp åt sig själv. Han tittar upp från muggen och ser att hela basketlaget står och vill bli serverade både kaffe och negerbo....wienerbreads! ;)
Ljudet från termosarna klarade jag inte av.


Hur tentan gick?
Ja, säg det. Bokföringen kändes ok, bokslutet var det värre med. Förhoppningsvis klarade jag tentan, men det är absolut inte säkert.
100 poäng är vad man totalt kan få, godkänt är minst 50 poäng.
Jag räknade ihop lite ungefärligt vad jag hade fått ihop om jag får ALLA rätt på de frågor jag har svarat på. 65 poäng!
Det är alltså inte säkert att jag klarade tentan.
Det som är säkert är att om det blir någon tenta igen i mitt liv så ska jag ha med mig hörselproppar för att stänga ute alla oerhört irriterande ljud.

Svaret får jag senast 17 april. Jag önskar att jag får det mycket tidigare så jag vet om jag kan koppla av eller om jag måste plugga inför omtentan.
Nu i helgen ska jag slappna av, men till veckan ska jag nog läsa lite. Om jag inte har klarat tentan så är det bra att träna och om jag har klarat tentan så är det alltid bra med extra kunskaper. win-win!

Nu ska jag åka och jobba i fem timmar, sedan ska jag hem och mysa ner mig i soffan ihop med Anton. Tacos ikväll?
Alexandra Lindgren

1 kommentar:

Andreas sa...

Att skriva tentor är en rätt intressant upplevelse. Våra tentor var alltid fem timmar långa och de första tjugo minuterna gick för mig alltid åt till att varva ner, läsa frågorna, andas djupt och att sedan metodiskt börja svara. Svårt om det är oljud omkring en (speciellt om man inte känner att man behärskar tentan till hundra procent), men även det är något man måste skriva en eller två tentor för att lära sig hantera. Jag håller på dig! Berätta hur det gick!

Kram från bror