tisdag 26 februari 2013

Majas hundkex

I höstas bakade jag små söta hundkex som jag sedan gav bort till min kusins lilla vovve, Maja.
Vovven gillade dem så receptet efterfrågades, men jag har helt glömt bort detta fram tills idag. Här ska ni alla få ta del av detta recept så era fyrbenta små vänner kan få sig något gott till helgen.
Faktum är att om man tillsätter lite havssalt så tycker även jag om dem, trots att jag bara har två ben och kallar mig människa.
Testa får ni se!

Perfekt liten gåva till en fyrbent vän

Söta hundkex


Majas hundkex

Du behöver:
ca 100g persilja med stjälk
25g mild riven ost
1 riven morot ca 100g
1,5msk olivolja
200g vetemjöl
2tsk bakpulver
175g grahamsmjöl
1,5dl vatten

Gör så här:
Blanda den hackade persiljan med osten, moroten och oljan i en bunke.
I en annan bunke blandas vetemjöl, grahamsmjöl och bakpulver.
Rör ihop dessa två bunkar till en och tillsätt vattnet i omgångar tills degen går att kavla ut.

Kavla ut degen till en ruta på ca 30x30cm med ca 0,5cm tjocklek på ett mjölat bakbord.
Stansa ut små hundkex (eller hjärtan/stjärnor/fyrkanter etc.) och flytta över dem till en bakplåtsklädd plåt. Kexen kan ligga tätt då de bara jäser på höjden.
Grädda kexen i ca 25 minuter på 175 grader i mitten av ugnen. Låt svalna på galler.


Vill man så kan man, som jag gjorde, lägga ner några kex i en cellofanpåse och knyta ett fint snöre runt öppningen så har man en fin present att ge bort till någon man tycker om.

Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: