måndag 21 oktober 2013

Mos på grannens äpplen

Vår närmsta granne bor bara i sitt hus över sommaren, resten av året är de inte där. Huset sköts då om av en släkting så helt tomt står det inte.
Vad som däremot inte sköts om är deras äppelträd.
Jag tycker att det är svårt att låta all frukt falla till marken och ruttna så med jämna mellanrum traskar jag in i deras trädgård och pallar ett gäng äpplen. Måste vara bättre att jag tar tillvara på frukten än att den förstörs.






Idag har jag stått vid spisen och tillverkat diverse äppelgodsaker, recepten ska ni få ta del av hela veckan. Håll tillgodo!


Mos av grannens äpplen 

Du behöver
5-6 äpplen
1dl vatten
1dl socker
1krm askorbinsyra (om ni ska konservera dem)

Gör så här
Skär bort kärnhusen och dela äpplena i bitar.
Lägg dem i en kastrull tillsammans med vattnet och koka tills äpplena är mjuka, ca 10 minuter.
Mosa äpplena med hjälp av en potatisstöt eller stavmixer och tillsätt sockret.
Rör ut askorbinsyran i en liten del av moset och tillsätt det sedan i kastrullen. Askorbinsyran kan uteslutas om moset ska användas inom en snar framtid.
Vill man så kan man smaksätta moset med kanel eller ingefära.
Häll upp på varma och väl rengjorda burkar.

Jag vet inte hur många omgångar äppelmos jag har kokat av dessa äpplen under hösten. En hel del.
Det är det perfekta tillbehöret till gröten, filen eller som här, till middagen.



Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: