onsdag 26 februari 2014

Drömmar om våren

Jag vandrar runt i vår trädgård. Lyssnar på fågelkvittret. Tänker att jag någon dag ska lära mig fåglarnas olika kvitter, lära mig höra vilken slags fågel det är. 
Jag sätter mig på altantrappan en stund. Får sällskap av Mozart.

Det är molnigt idag, endast två plusgrader. Ändå hör jag hur det droppar från taken. 
Grusgången upp till huset är något isig, snön ligger kvar på gräsmattan på framsidan. På baksidan och på sidorna av huset är det nästan helt grönt. 

På min vandring har jag sett flertalet löften om att våren är på väg.
Rabarberna börjar synas, syrenhäckarna har fått knoppar, likaså hallonbusken och de svarta vinbären. 



Borta vid slänten har dvärgaklejan börjat komma fram och smultronbladen grönskar.



Jag inser att om våren ska komma i den här farten kommer jag missa den.
Jag åker till Afrika om blott fyra dagar.
När jag är tillbaka i Sverige den 1 april hoppas jag att våren inte är över. Jag älskar våren, speciellt nu när vi bor i hus och verkligen kan njuta av den. 

Jag längtar efter att få smutsa ner mina händer med ogräsrensning. Att få olja in altanen. Att få den första svenska solbrännan. Att plocka fram cafémöbeln och få njuta av solens strålar i den. Att få känna doften av blommor.
Att få tillverka vårt kommande grönsaksland. Att få springa mina joggingrundor med solen i ansiktet.
Jag längtar till våren.

Jag vet att det fortfarande är februari och att snöstormarnas tid på länge inte är över, men man får faktiskt drömma.

Alexandra Lindgren 

Inga kommentarer: