torsdag 20 februari 2014

Vaccinationernas slutskede

Jag har nu tagit alla sprutor jag ska ha innan jag reser till Afrika.
Polio dos 5, hepatit B, tuberkulos, gula febern, meningit och rabies. Alla dessa vacciner har fungerat bra, inga biverkningar eller konstiga symptom. 
Det som var lite besvärligt var tuberkulosen, jag fick inte tvätta atmpartiet där de stack in sprutan på åtta veckor. Vattentäta plåster vid varje dusch. Det var det enda jag behövde tänka på, inget annat. Det har gått riktigt bra, jag är inte längre spruträdd.
Vid första besöket var jag nervös och ställde många frågor, kommer det göra ont? Vilken spruta kommer kännas mest? Kommer jag få biverkningar? Är det vanligt att folk svimmar här inne? Vilken är den vanligaste vaccinationen? 
Ja, sådär höll jag på. Kanske mest för att försöka dölja min nervositet, men även av ren nyfikenhet.
Nu, 10 sprutor senare, så är jag varken nervös eller rädd längre. Nu kan jag åka till vaccinationscentralen på lunchrasten, ta min spruta och sedan åka tillbaka och jobba. Jag har blivit van.
Och till er som undrar, tuberkulosen kändes mest då den sprutas in precis under huden och inte in i muskeln. Den gjorde inte ont, men den kändes mest.

Det var sprutorna det. Sen har jag ätit tre tabletter mot tyfoidfeber och druckit en dos dukoral mot kolera. Där har jag en dos kvar att dricka, sedan är jag klar där också.

För två helger sedan började jag med malariatabletter. Det finns två olika tabletter att välja på, en variant som man ska ta en gång i veckan i 11-12 veckor och en variant där man ska ta en tablett om dagen i sju dagar.
Jag har den förstnämnda tabletten. Lite bökigare, men då det är väldigt lätt att få biverkningar så valde jag att få dem i Sverige istället för att förstöra en vecka i Zimbabwe.
Sedan kan jag fortfarande få biverkningar när jag är där, men jag hoppas jag slipper.
Biverkningar jag blev förvarnad om av vaccinationssköterskan var oro, mardrömmar, sömnproblem och illamående. Härliga förväntningar hon gav mig!
Här nedan kan ni se de vanligaste enligt bipacksedeln:


Det står även längst ner att om man kräks inom 30minuter efter att ha tagit en tablett så ska man ta en till.
Om man kräks inom 30-60 minuter efter första tabletten så behöver man bara ta en halv till.
Sådana här texter gör mig nervös då jag verkligen avskyr att kräkas. Att inte kunna andas varken genom munnen eller näsan samtidigt som magen vänder sig är inget jag vill uppleva om jag får slippa.

Första tabletten kände jag inte av. Jag blev lite yr på måndagen (tog tabletten på söndagen), men inte mer än så.
Andra tabletten kände jag av efter ca 30 minuter. Då blev jag yr, riktigt yr. Det kändes som om jag skulle svimma.
Av och till under kvällen fick jag den känslan och även då och då under måndagen.
Inget illamående än, hoppas jag slipper.
Två veckor tagna, 10 veckor kvar.
Dessutom står det i bipacksedeln att jag kan få biverkningar upp till ett halvår efter att jag tagit sista tabletten, alltså tills slutet av oktober. 

Jag har räknat ut att jag har vaccinerat mig och tagit tabletter för lite drygt 6000kr. Dyrt, men nu kan man nästan se mig som fullvaccinerad. Kan åka nästan vart som helst och göra nästan vad som helst. 
Till exempel åka till Afrika och ta hand om vilda djur. Testar det så får vi se :)
10 dagar kvar till avfärd...

Alexandra Lindgren 

Inga kommentarer: