onsdag 5 juni 2013

Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran

När jag har tänkt på ordet feminist har det dykt upp diverse bilder i mitt huvud. Aggressiva, överdrivna och missvisande bilder. Manshat. Kvinnor med marsvin under armarna. 


När jag nu har läst boken "konsten att vara kvinna" av Caitlin Moran har bilden förändrats. 
Du behöver inte hata män - du kan älska dem.
Du behöver inte ha kroppshår om du inte vill, ta bort allt om det är det du känner för.
Du behöver heller inte vara aggressiv och tjata om hur mansdominerat allt är eller hur lite makt man har som kvinna. 
Du kan vara dig själv, men kanske tänka efter lite mer. Kanske inte gå med på allting och låta dig hunsas.

Moran uppmanade mig som läsare att ställa mig på en stol och säga "jag är feminist". Inte bara en gång, utan tills det kändes helt naturligt.
Jag ställde mig inte på någon stol, jag låg kvar i hängmattan. Jag uttalade inget högt, men jag tänkte orden.

Caitlin Moran skriver på ett humoristiskt sätt som får mig att bli intresserad och ta in vad hon vill förmedla. Och att skratta ibland förstås.
Moran berättar om olika episoder i sitt liv, allt från hur hon som tjock trettonåring fick sten kastad efter sig, till besök på strippklubbar och arbetsplatser. Och om moderskapet förstås.

Jag var lite tveksam först, en bok som kallar sig ett självbiografiskt feministiskt manifest lät lite läskigt. Det var det inte. Det var lärorikt, intressant och roligt. Absolut läsvärd!

1 kommentar:

Andreas sa...

Jo, och det är ju precis det här som böcker som inte handlar om mord eller skvaller eller strandragg ger en - en känsla av utveckling och förändring hos en själv. Märk väl att detta inte behöver vara jobbigt, eftersom du ibland påpekar att du inte vill hålla på och tänka hela tiden. Märk att det faktiskt kan vara riktigt energigivande.

Kram från bror