onsdag 19 juni 2013

Trädgårdsdag

Gårdagen började med tre joggingvarv i skogsslingan, lite drygt fyra kilometer.
När jag kom hem lade jag mig på gräsmattan och gjorde 50 armhävningar och 50 situps. Där fick jag se att det var mycket ogräs vid vinbärsplantan. 
Jag började rensa där, fortsatte sedan till de andra rabatterna, klippte gräsmattan, trimmade gräs, räfsade bort avklippt gräs och klippte ur döda grenar ur tre buskar.

Sedan åkte jag iväg till stan och handlade. Lagade mat, åt och gav mig ut i trädgården igen. 
Nu var det dags att få ner rabarbern och krusbärsbusken i marken.
Krusbären fick stå tillsammans med vinbären.


Tanken var, från början, att även rabarbern skulle stå där, men Anton tyckte att det skulle se lite skräpigt ut. Jag kan faktiskt hålla med.
Vi placerade den istället vid planket mot grannens tomt, en liten bit ifrån torkvindan.


Här ska de nu få sprida sig och ge oss goda bakverk och drycker framöver.
Men alltså, jag har aldrig varit med om så mycket knott. Jag är helt uppäten! 
På bara innerlåren har jag minst 25 bett, likaså vid knäna och, tråkigast av allt, i ansiktet.

Ändå så försökte jag skydda mig med hjälp av ett spetslinne och rånarluva. Har man inget myggnät så får man ta vad man har. 
Ett vitt spetslinne med blommönster (otroligt svårt att se igenom) trär man över huvudet och ansiktet. Över det trär man en rånarluva så linnet sitter på plats (och för att undvika bett i huvudet).
Efter en stund insåg jag att det här var en ganska ohållbar lösning då det var svårt att både se och andas ordentligt. "Myggnätet" fick istället fungera som endast huvudskydd. 


Jag fortsatte mot slänten och planterade några växter till. 
Jag har fortfarande några kvar att ta tag i idag, men tillslut vann de över mig knotten. Jag fick ge upp och gå in för kvällen. 



Trots smådjur tycker jag att jag hann med en hel del igår. Riktigt skönt att ha en egen trädgård att pyssla med. 
Skönt att ha något eget där jag får göra precis som jag (och Anton förstås) vill.
Vad gjorde jag innan vi hade trädgård?

På tal om Anton. Han stod inne i garaget igår och byggde ihop ett fyra meter långt bord till midsommar. Han är så duktig, det blev så bra. Rustikt och snyggt. 

Den här dagen ska jag fortsätta med förberedelserna inför helgen. Laga mat, baka efterrätt och städa. Plantera resten av blommorna och lata mig en stund.
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: