måndag 29 september 2008

3.7% hyreshöjning?

Först var det stölder i tvättstugan, sedan var det problem med tv:n, nu är det hyreshöjning som står på listan!
Imorse, när jag skulle gå ner till tvättstugan och boka tid, såg jag en lapp på anslagningstavlan där det stod att Hanebo hade önskemål om att höja hyran med 3.7%. För vår del skulle det innebära ca 165 kronor i månaden, 1980 kronor om året!

Förstår ni hur mycket det är? för vadå?
Vad kommer kosta så mycket mer för dem nästa år?
Ja, det är klart! Bensinen är ju dyr, deras BMW de åker runt i kostar nog. Eller vad tror ni?
Jag blir så himla irriterad på sådant här!

Förra året höjde de med 2.1 eller 1.2 %, då satte någon i trapphuset upp en lapp där det stod att de inte fick höja så mycket, att det var olagligt. Om det stämmer så är de riktigt olagliga nu!
Kanske skulle man utnyttja hyresgästföreningen? Vad får man för hjälp där?

Personligen tycker INTE jag att vår lägenhet är värd 4616 kronor i månaden, 55392 om året! Vi bor på 56 kvadratmeter!
Visst, läget är bra och det är inga stökiga grannar. Oftast iaf!
Men samtidigt så är tvättstugesystemet dåligt, alla kan komma in när JAG har tvättid. Alla luckor och skåp i köket är gammaldags och vi har ingen balkong. Dessutom får man ju vara jävligt förskitig med vad man slänger i soprummet nu för tiden. Slänger man något som inte passar in på kanske det kommer upp en ny lapp på dörren. Hu!
Jag vill slänga min gamla dammsugare, en lampa och en gammal dator som står här och skräpar. Får man det? Eller ska man bära ner det till sopsorteringen på Hamnplan också? Åh, jag blir så förbannad på det här!

Vi har tre alternativ nu:
1. Ringa till hyresvärd och hyresgästförening och klaga
2. Leva med att de höjer hyran fast vi inte får bättre standard i våra lägenheter.
3. Hitta en ny lägenhet. En som Hanebo INTE står för!


Imorse var jag glad, jag tänkte städa hela lägenheten.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, städsuget försvann om man säger så...

Matt och irriterad,
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: