söndag 7 april 2013

Nykterhetskontroll

Jag sitter i bilen på väg hem från en förfest en liten bit utanför staden. Med mig i bilen har jag två grabbar och två tjejer, fyra personer som ska fortsätta sitt festande nere på krogen. Jag kör.

Framför oss står en poliskvinna och vinkar med en röd lampa, hon vill tydligen att jag ska svänga av. Då detta är allra första gången under mitt 24 och ett halvt-åriga liv (varav 6 år med körkort) som jag blir stannad av polisen så är jag lite osäker på hur jag ska reagera. Jack, som sitter bredvid mig stänger av stereon och jag lyckas tillslut få ner sidorutan.
Poliskvinnan vill se mitt körkort och jag får blåsa i hennes alkoholmätare. Jag blev grön såklart och hon bad mig ha en fortsatt trevlig kväll.

Varför blir man då nervös? Jag vet att jag inte har druckit alkohol, ändå blir jag lite nervös. Mitt vänstra ben skakar helt okontrollerat och jag får problem med kopplingen i bilen. Jag kommer iväg, lägger i tvåans växel och allt är som vanligt igen. Tokigt!

Nu har jag fått prova på detta minsann, spännande.

1 kommentar:

Andreas sa...

Grattis! Varje skakig upplevelse gör oss starkare. Så småningom inser man nog att grunden till många av ens rädslor är helt obefogad, och det är då man på riktigt kan slappna av och ta varje situation som den kommer. Stabil, med två fötter brett isär på jorden, står man då redo.

Kram från bror